Tuesday, July 6, 2010

Pengantar dari Suratman Markasan

Assalamualaikum wr. wb.,

Setiap manusia yang dicipta oleh Allah SWT akan menjalani kehidupan di dunia ini sebagai makhluk yang akan diuji. Begitulah firman Allah di dalam surah Al-An'am, ayat 165, yang maksudnya kira-kira: "Dialah yang menjadikan kamu khalifah-khalifah di atas bumi, dan meninggikan sebahagian kamu beberapa darjat di atas yang lain, untuk menguji kamu tentagn pemberian-pemberian-Nya kepadamu. Sungguh, Tuhanmu amat cepat daam menghukum. Tapi sungguh, Dia Maha Pengampun, Maha Penyayang."

Demikianlah yang bisa kami ambil daripada buku memoar kecil mengenai Ustaz Abdul Rahman Mohamed, tetapi bermakna sekali isi yang dipaparkan di dalamnya. Kami baru mengenali beliau kira-kira lima tahun yang lalu, setelah beliau menjabat jawatan sebagai Pengarah di Masjid Darussalam, pada tahun 1998, ketika kami masih menjadi Pengerusi masjid tersebut. Ketika itu, kami hanya mengetahui peribadi dan ketokohannya dari yang bisa dilihat dari luaran sahaja, seperti juga yang bisa dilihat oleh orang lain terhadap dirinya. Akan tetapi setelah kami membaca memoar kecil ini, ketika diberikannya kepada kami untuk kami semak isinya, bertambah dekat kami mengenal dirinya.

Menerusi pengalaman lahir dan bathin yang dicatat oleh beliau; sejak belajar di sekolah rendah Kallang Integrated mengharungi hidup yang amat getir, berjaja kuih dengan pengalaman yang sangat pahit, bekerja sebelum dewasa dengan penuh cabaran, lalu dengan berbekalkan kegigihan, keberanian dan ketaatan terhadap ibunya, beliau memasuki dunia dewasanya ntuk mebaiki nasibnya dan nasib keluarganya, dengan menambah ilmu di luar negeri. Kemudian setelah berkeluarga; bekerja dan berusaha untuk menghidupkan keluarga, di samping itu tidak renti-renti pula beliau berdakwah di sana-sini dalam berbagai bentuk yang dapat dijalankan seperti bersyarah, memberi nasihat, menulisa dan yang seumpama dengannya.

Dan dalam menjalankan usaha semacam inilah; beliau digoda, dicabar, dicerca dan dihina dari berbagai golongan manusia. Hal-hal itu dicatat oleh beliau, di dalam buku kecil memoarnya. Sebagai manusia yang baru mengenalnya dalam masa kira-kira lima tahun yang lalu, dan mengenalinya pula melalui catatannya, kami sangat terkesan sekali akan perjalanan hidupnya, terutama dalam beberapa insidan atau peristiwa yang dialaminya. 

Pertama, ketika beliau belajar di Sekolah Rendah Gabungan Kallang, dengan keadaan keluarga yang sangat sempit, beliau menulis: "...semasa rehat, aku akan ke tandas untuk meneguk air paip sampai 'kenyang'..." Sungguh memberi kesan yang sangat mendalam sehingga dengan tidak kami sadari ketika kami membacanya, airmata kami meleleh. Kemudian dalam peristiwa yang sama, beliau menyambung: "...kadang-kadang aku ke kanten untuk mengecek teman-temanku makan. Pernah satu ketika aku dihalau oleh seorang makcik yang menjual mee rebus, kerana berdirinya aku di depan gerai, dianggap menghalang perniagaannya. Aku berlalu dengan hati yang sangat sedih.."

Begitulah airmata kami terus meleleh dengan tidak disadari. Akan tetapi dengan kehendak Allah, pada satu ketika makcik penjual mee rebus mengetahui anak yang bernama Abdul Rahman itu, seorang anak yatim yang sangat susah hidupnya. Demikianlah pada satu hari pada satu ketika, beliau berjalan di depan gerainya, lalu dipanggilnya dan diberi sepinggan mee rebus. Dan beliau menulis begini: "Itulah makanan yang saban hari aku tengok, tetapi tidak mampu untuk mendapatkannya..."

Ketika mula bersekolah di Menengah MacPherson pada tahun 1971, yang letaknya jauh daripada tempat tinggalnya di Old Airport Road, beliau menyatakan dalam memoarnya, bahawa beliau hanya mendapat 20 sen sehari; cukup untuk tambang bas pergi dn balik. Biasa dilakukannya, jika pergi naik bas, pulang akan berjalan kaki; atau sebaliknya. Dengan demikian, dapatlah dia makan sewaktu rehat. Dan biasa pula, ibunya tidak membekalkan sesen pun, kerana ibunya tidak mempunyai wang; dengan begitu pula, dia terpaksa pergi dan balik berjalan kaki. Dan ertinya, ketika rehat dia terpaksa 'meneguk air paip sampai kenyang' juga.

Peristiwa kedua yang mengesani kami secara mendalam, apabila beliau menyebut bahawa dia harus menolong 'ibu tunggalnya' yang harus menyara adik-beradiknya seramai 6 orang termasuk dirinya, dengan berjaja nasi lemak dan kuih-muih bersama-sama abangnya. Sebelum nasi lemak dan kuih-muih jajaannya habis, dia tidak akan berani pulang ke rumah, khuatir dimarahi ibu atau dia akan merasa sedih, apabila jajaannya tidak habis dan ibunya akan menangis. Sekali lagi air mata kami meleleh dengan tidak kami sadari. Dan dalam episod ini, yang sangat mengesani kami, apabila pada satu hari ketika National Stadium dalam pembinaannya, anak kecil berumur kira-kira 10 tahun yang menjaja di sekitar projek tersebut dijanjikan oleh seorang Bai Sarbat untuk membeli semua nasi lemak dan kuih-muihnya, tentulah anak kecil yang tidak tahu motif Bai Sarbat itu, merasa sangat gembira. 

Akan tetapi, rupanya Bai Sarbat tersebut mempunyai niat jahat hendak meliwatinya. Ketika peristiwa itu hampir terjadi, dengan kehendak Allah jua, datang seorang mandor India, lalu diajaknya anak penjual nasi lemak itu ke pejabatnya. Rupa-rupanya, nasib anak penjual nasi lemak ini ibarat peribahasa yang berbunyi, 'lari dari rahang harimau, masuk ke mulut buaya!'. Si Mandor India itu rupanya berniat sama seperti Bai Sarbat tetapi untunglah mash dilindungi Allah SWT sehingga budak kecil malang yang masih berumur 10 tahun itu mengetahui niat buruk itu, lalu segera berlari keluar dari tempat celaka itu.

Banyak lagi peristiwa-peristiwa lain yang jika seseorang itu peka, akan merasa seperti apa yang kami rasai. Peristiwa dia dan abangnya ke pasar bukan untuk membeli sesuatu, tetapi untuk mencari barang-barang buangan di dalam keranjang yang boleh dibawa puang untuk dimasaknya. Atau peristiwa beliau diburu oleh guru-guru kerana tidak bayar duit yuran atau peristiwa lainnya.

Bagaimanapun, selain peristiwa-peristiwa yang banyak mengesani kami, ada satu hal yang ditulis oleh Ustaz Abdul Rahman Mohamed secara jujur mengenai pegangannya terhadap agama. Yang kami kira harus menjadi patukan orang-orang muda. Sehingga dia meningkat menjadi orang muda, ketika menjalani Perkhidmatan Negara, beliau termasuk orng muda yang tidak menunaikan tanggungjawab solatnya kepada Allah.

Akan tetapi akhirnya, setelah beliau diajak oleh abangnya belajar agama di Bedok dengan Ustaz Osman, sedikit demi sedikit beliau menjadi tertarik untuk meninggilkan lagi pelajaran tersebut, yang berakhir dengan beliau melanjutkan pelajaran agamanya di Jawa Tengah pada tahun 1981 dan tamat tahun 1984. Keinginannya untuk belajar tidak berhenti di situ sahaja, apabila beliau melanjutkan pelajaran agama di bidang Syariah di Universiti Islam Madina pada tahun 1990 dan tamat pada tahun 1993.

Gambaran hidup yang dialami oleh seorang anak yatim dari keluarga ibu tunggal yang sangat sempit kehidupannya yang tidak mempunyai asas agama dari kecil, tetapi bertukar menjadi seorang muda yang dahagakan ilmu agama, yang hanya dibekali dengan iltizam diri, bukan dengan dorongan keluarga dan kewangan yang mewah, inilah yang harus diambil menjadi teladan oleh orang muda. Dan dengan mengetahui hal ini semua, kami kira benar sebagaimana kami katakan pada awal sambutan buku ini; bahawa kehidupan kita sebagai khalifah di dunia ini adalah untuk diuji; bahawa beliau dari anak susah, menderita tanpa ilmu dinaikkan darjatnya oleh Allah menjadi seorang ustaz pembimbing keluarga dan pendakwah umat.

Begitu pula 'pemberian' Allah kepada manusia iaitu 'akal' telah digunakan anak susah dan belia tiada berpedoman ini, kepada manusia yang jujur dan sabar menghadapi segala macam pancaroba hidup ini dengan tenang dan sentiasa bersyukur kepada Allah akan segala yang datang kepadanya.

Akhir sekali, kami ingin tutup sambutan kami terhadap buku kecil tetapi sangat relevan dengan kehidupan; dengan mencatat nasihat Kiyai Ustaz Ridwan Abdullah, guru agama Ustaz Abdul Rahman, yang menyebut: "... Jangan takut menyampaikan kebenaran. Bilamana ramai yang datang untuk belajar denganmu dan mereka suka kepadamu, ketahuilah ketika itu kamu sebenarnya tidak menyampaikan kebenaran tetapi sebaliknya, menyampaikan apa yang disukai orang ramai. Sedangkan Allah SWT, telah menatakan: 'Kebanyakan manusia tidak suka kepada kebenaran' dan apabila sedikit yang datang kepadamu, janganlah kamu berputus asa kerana kebenaran disenangi sedikit orang..." 

Demikianlah sambutan kami. Marilah kita serahkan segala-galanya kepada Allah Yang Maha Mengetahui segala-galanya. Kami berdoa kepada Allah semoga saudara kita Ustaz Abdul Rahman Mohamed dan keluarga sentiasa akan berjaya di dunia ini dan mendapat ganjaran di akhirat nanti, insya-Allah. Dan mudah-mudahan kita akan sentiasa dilindungi oleh-Nya, insya-Allah. Wallahu a'lam bissawab.

Wassalam



Suratman Markasan
10 Zulqaidah 1424H
3hb Januari 2004  

[Ditukil dari buku "Aku Bukan Wahabi" dengan sedikit ubah-suai (editing) tanpa merubah maksud asal.] 

2 comments:

  1. Sebuah buku yang unik dari seorang alim dan semoga para assatizah kita yang lain sudi mencontohi usaha Ustaz Abdul Rahman Mohamed dengan memberikan galakkan kepada ummat Islam setempat menaikkan taraf diri kepada tahap yang tinggi dan lebih baik di sisi ALLAH.

    ReplyDelete
  2. Selaku admin dan wakil Ustaz Abdul Rahman As-Shobuuniy, saya ucapkan JazakAllahu khairan katsiran.

    ReplyDelete