Tuesday, July 13, 2010

Pembohongan dari Zamihan

Zamihan: Benar ustaz Singapura ‘kecam’ saya, tapi tak saman

June 25, 2010

KUALA LUMPUR, 25 Jun – Penolong Pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu Teras, Zamihan Mat Zin mengakui kertas kerjanya mengenai fahaman wahabi dan ekstremisme di Singapura awal tahun ini mencetuskan rasa tidak senang pada diri seorang ustaz republik itu, yang bukunya telah diharamkan kerajaan Malaysia.

Bagaimanapun Zamihan, pegawai kanan Institut Latihan Islam Malaysia itu berkata, beliau tidak disaman oleh ustaz berkenaan yang juga Pengarah Fiqh Consultancy & Services, Abdul Rahman Mohamed sebagaimana didakwa oleh sesetengah pihak.

“Tak ada, tak ada... ceritanya begini. Saya dijemput oleh Persatuan Pembangunan Insan dan Akhlak dari Singapura untuk membentangkan kertas kerja mengenai ancaman pemikiran ektremis di rantau nusantara.

“Saya membentang dan mengatakan bahawa penyumbang kepada kegiatan ektremis di rantau Singapura dan rantau Asia Tenggara ini ialah (amalan) wahabi, Al-Qaeda wahabi, JI wahabi, KMM wahabi... orang lain tak betul, orang lain tak Islamik, orang lain tak sunah, dia sahaja yang sunah, mereka hendak menekankan ikut acuan mereka sendiri,” kata Zamihan pada satu pertemuan dengan The Malaysian Insider di pejabatnya di Bandar Baru Bangi semalam.

Zamihan menjelaskan, beliau menerima beberapa mesej dari emel berkumpulan yang mempertikaikan pembentangannya di Singapura dengan pelbagai kritikan.

Kata beliau, antara yang mengkritiknya ialah Abdul Rahman sendiri, yang merupakan penulis buku berjudul “Pelik Tapi Benar” yang telah diharamkan oleh Malaysia.

“Bila saya saya berada di Singapura saya mempampangkan buku itu... (saya memberitahu bahawa) ini buku yang mencetuskan elemen ekstremis dalam ibadat. Sebab itu ia diharamkan oleh kerajaan Malaysia.

“Bila saya tunjukkan buku ini, saya dituduh, dia (Abdul Rahman) marah saya, menuduh saya mengkafirkan orang dan saya ektremis, saya mengganggu gugat keselamatan Singapura.

“Dia hantar emel saya tak balas dan selepas lima enam emel, saya balas dengan saya menjawab saya membentangkan soal-soal yang berkaitan dengan ekstremis.

“(Saya kata) buku kamu diharamkan kerana mengandungi elemen ekstremis. Kamu tak setuju bahagian mana, maklum dan kita boleh bincang bila-bila masa, di Malaysia atau di Singapura,” kata beliau dengan menambah Abdul Rahman tidak menjawab emel berkenaan.

“Saya emel tetapi tak jawab. Dia tak balas, itu sahaja.

“Kemudian dia kata dia tak berpuas hati dan mahu saman penganjur yang menjemput saya menyampaikan ceramah.

“Penganjur itu pun dia dakwa saya ceramah dengan mengkafirkan dia, mengkafirkan pihak wahabi dan mengancam keselamatan Singapura,” kata Zamihan dengan mendakwa, beliau hanya bercakap dalam konteks kenegaraan.

Zamihan berkata, Abdul Rahman tidak boleh menyamannya dan jika mahu beliau boleh mengemukakan saman terhadap kerajaan Malaysia.

“Saya cakap atas proses undang-undnag. Kalau buku anda diharamkan bermakna buku anda ada masalah.
“Kalau dia hendak saman, saman kerajaan atau penganjur, dan kalau mahu saman saya, hanya sebagai defendan yang ketiga,” katanya lagi.

Berita Harian Singapura edisi 11 Jun lalu melaporkan bahawa Abdul Rahman telah mengemukakan saman fitnah jenayah ke atas 10 individu yang memimpin Persatuan Pembangunan Insan dan Akhlak.

Abdul Rahman, 52, dipetik berkata beliau memfailkan saman itu pada 14 April lalu.

Beliau mengemukakan saman itu antaranya ke atas Presiden persatuan itu Tengku Mohamad Fouzy Mahit Jumat; Naib presidennya Aspar Anwar; Setiausaha Noormah Abdul Wahab dan Bendahari Mustafa Ismail.
Pertikaian Abdul Rahman dengan kepimpinan persatuan itu berpunca daripada kenyataan yang menurut beliau berunsur fitnah oleh Zamihan semasa badan itu mengadakan seminar bertemakan Mengukuh Pegangan Jalan Yang Selamat di Masjid Sultan 6 dan 7 Feb lalu.

Abdul Rahman mendakwa Zamihan telah mencemar nama baiknya dengan menyatakan beliau “mencetuskan pemikiran ekstrem” menerusi bukunya, Pelik Tapi Benar yang diterbitkan Julai 2005.

“Memandangkan fitnah terhadap saya ini telah dibuat menggunakan suatu platform yang mengaitkan tidak secara langsung nama beberapa institusi berwibawa, maka ia mempunyai kesan serius terhadap nama baik saya.

“Saya rasa sangat perlu mengambil tindakan sedemikian, setelah segala saluran penyelesaian yang lain tidak membuahkan hasil.

“Tujuan saya agar masalah ini dapat dijadikan pelajaran pada masa akan datang, bahawa (adalah penting) menjaga hubungan baik dengan saling menghormati dan tidak mengambil pendekatan mencemuh dan mengeji kefahaman orang lain (apatah lagi) antara sesama Muslim,” katanya.



Berikut komentar Ustaz Abdul Rahman Mohamed As-Shobuuniy yang beliau sendiri tulis di laman tersebut:

"Assalamualaikum wr wb,
Izinkan saya memperkenalkan diri, saya adalah Ustaz Abdul Rahman Bin Mohamed As-Shobuuniy, penulis kitab "Pelik Tapi Benar" dan beberapa buku yang lain yang telah lama diedarkan Di Malaysia, Singapura, Indonesia dan lain-lain negara. Kebetulan saya ternampak halaman ini yang bertarikh 13 July dan terbaca kenyataan-kenyaatan yang dibuat oleh Encik Zamihan. Demi Allah yang maha melihat lagi maha mendengar, sebelum Encik Zamihan menyampaikan ceramahnya di Singapura dan juga sesudahnya hingga ke hari ini, saya tidak pernah mengenali Encik Zamihan dan tidak pernah berhubung dengannya sama ada melalui talipon dan tidak juga melalui email. Saya merasakan tidak ada keperluan untuk berhubung dengannya memandang tindakkan undang-undang telahpun dibuat. Oleh itu dakwaan Encik Zamihan konon saya ada berhubung email dengannya atau dia pernah mengantar email pada saya adalah suatu KEBOHONGAN yang nyata dan dusta belaka."

"Kalau betul dia ada berhubung email dengan saya, sila minta dia tunjukkan email-email tersebut. Encik Zamihan bukan sahaja berdusta semasa dia menyampai mengenai buku saya perkara-perkara yang tidak saya sebut dalam buku saya bahkan dia juga berdusta dengan mengatakan saya ada berhubung email dengannya. Sebagai makluman semua, pihak pemerintah Singapura telah mengharamkan Encik Zamihan dari memasuki Singapura untuk tujuan berceramah."


[Admin: Saya diminta oleh Ustaz Abdul Rahman Mohamed As-Shobuuniy sendiri untuk post artikel ini.]

3 comments:

  1. Assalamu'alaikum Ustaz,
    Semoga ALLAH pelihara Ustaz dari segala fitnah dan tohmahan. Ya ALLAH Yang Maha Mengetahui dan Maha Adil, KAU adililah kemelut yang telah menimpa hamba MU yang sentiasa mengaggungkan MU dan berjuang untok menyampaikan agama MU dengan jalan yang benar lagi lurus.

    ReplyDelete
  2. Wa 'alaikum as-Salamu wa rahmatullah.

    Selaku admin dan wakil Ustaz Abdul Rahman As-Shobuuniy, saya ucapkan amin ya Rabb al-'Alamin. JazakAllahu khairan katsiran.

    ReplyDelete
  3. Jgn rendahkan martabat....dgn melayan kerenah org yg tiada mertabat ...dan terkejar kejar mertabat... Disini dah punah ranah... sehingga ada pelajar berstatus pensyarah.. mgatakan ..hadir dengar dapat dosa...duduk rumah dapat pahala... dalam ceramahnya... Ingat... buahan yg 1 grade from Malaysia sja yg dibolihkan import from Sini... Yg loko loko..dilarang sbb .. quality control... Tapi benda yg hampeh tak laku sini... disana import untuk halwa dengaran... Massive damage will take place .. But not to worry much... 3 atau 4 kali bercakap... anak anak kecil pun tau bosan atau tersawan deknya... Jgn layan tapi terus dedah cara ilmiah sbb sudut tu yg dia nak elak... His strength is provake without fundemental disipline as true scholar... just be careful of his bluff... as always.... by bentayan servivor ..mbeek !

    ReplyDelete