Sunday, July 11, 2010

Mencari Huraian Radikal Tersendiri

Sementara ramai sekarang ini yang sedang memberi ulasan berkenaan kebimbangan timbul budaya "Radikal Tersendiri" (Self-Radicalization) yang tidak mustahil akan terus meningkat di masa-masa akan mendatang di kalangan masyarakat khasnya di kalangan belia Islam yang semakin terdedah dengan teknologi maklumat tanpa sempadan iaitu Internet, penganalisaan para pakar kita, hampir semuanya telah mengenal-pasti bahawa radikalisme di kalangan masyarakat Islam adalah berpunca daripada isu-isu luaran berkaitan dengan ummat Islam sejagat yang dilihat menjadi sasaran ketidak-adilan pihak Barat, isu penindasan dan kezaliman melampau yang telah diperlakukan ke atas ummat Islam dengan tunggak utamanya adalah isu ummat Islam Palestin dengan Israel, peperangan Iraq dan Afghanistan, dan isu berat sebelah dan kebencian ketara masyarakat Barat terhadap ummat Islam di benua Eropah.

Suka atau tidak, isu-isu di atas adalah masalah yang meskipun dicetuskan oleh orang lain, namun ia telah menjadi masalah kita yang terpaksa kita pikul dan terus pikul sampai bila-bila. Mengambil sikap berdiam diri dari masalah tersebut atau cuba 'elak' dari memperkatakan isu tersebut, begitupun juga membendung isu-isu itu daripada diperkatakan secara terbuka, bukanlah pendekatan yang terbaik bagi mengatasi masalah-masalah ini.

Begitupun juga mencari huraian masalah ini setakat bertumpu kepada sumber maklumat yang salah (Internet), seruan agar merujuk kepada asatizah yang bertauliah, bukanlah huraian sebenar bagi mengatasi perkembangan budaya "Radikal Tersendiri", kerana anasir-anasir ini sebenarnya tidak berminat dengan asatizah kerana bagi mereka, mereka tidak akan mendapatkan huraian yang mereka mahu dari para asatizah yang bertauliah. Berkemungkinan besar adalah kerana ramai di kalangan asatizah yang bertauliah dilihat tidak ada huraian yang dikehendaki berkaitan dengan keadaan ummat Islam yang dikatakan menjadi mangsa kezaliman. Oleh itu, satu-satunya jalan bagi anasir ini adalah membuka pintu maklumat yang tiada sempadan iaitu Internet bagi mendapatkan 'huraian' yang dikehendaki. Kebetulan pula, di ruang maya Internet tersedia ada berbagai jaringan (website) yang difikirkan telah menyediakan 'huraian' bagi masalah yang dikehendaki oleh anasir ini.

Sudah pasti kita tidak dapat mengawal keadaan sebahagian anasir-anasir Barat yang sengaja mencetuskan kemarahan ummat Islam, kerana budaya pemikiran dan politik yang berbeza. Kita juga tidak akan mampu menghentikan tindakan Israel ke atas ummat Islam Palestin. Kita juga tidak ada jalan untuk menghalang secara total masyarakat, khususnya para belia kita, daripada melungsuri jaringan-jaringan yang memberi maklumat yang salah. Itu semua adalah luar dari kemampuan kawalan kita. Sikap radikal boleh berlaku kepada sesiapa sahaja dan di mana sahaja, baik kepada yang tua atau kepada yang muda, tiada gunanya hanya menyasarkan tumpuan kepada golongan tertentu sahaja.

Dalam penganalisaan saya pula, yang menjadi sebab kepada perkembangan budaya "Radikal Tersendiri" adalah bersebabkan timbulnya sikap TIDAK PUAS HATI masyarakat Islam yang berpunca daripada isu-isu tersebut. Oleh itu, solusi yang terbaik dan saya yakin pasti akan berjaya mengekang budaya "Radikal Tersendiri" dari terus berkembang hingga tidak dapat terkawal adalah, mencari jalan untuk mengawal TIDAK PUAS HATI masyarakat Islam setiap kali timbul isu-isu luaran berkaitan ummat Islam sejagat yang boleh menimbulkan kemarahan dan selanjutnya perasaan TIDAK PUAS HATI.

 Antara yang disarankan bagi mengawal sikap TIDAK PUAS HATI tersebut adalah dengan membincangkannya secara terbuka dan mencari huraian bagaimana isu-isu sedemikian dapat ditangani bersama. Saya yakin, apabila isu-isu global yang dipaparkan oleh media massa yang menampakkan bahawa ummat Islam telah menjadi mangsa ketidak-adilan dan kezaliman contohnya isu Palestin, dapat dibincangkan secara terbuka atau ditanggapi oleh badan-badan Islam seperti MUIS, PERGAS atau para asatizah di masjid-masjid dengan baik dan disertakan pemberi huraian dan jalan keluar, sudah tentu dapat meredakan kemarahan ummat Islam setempat, khususnya di kalangan belia Muslim yang lebih dilihat tidak pandai mengawal perasaan marah. Akhirnya akibat dari kemarahan yang terpendam, maka ada yang bertindak mahu melakukan sesuatu kerana merasakan apa yang diperlakukan ke atas ummat Islam tidak terbela atau tidak mendapat perhatian.

Mengambil sikap berdiam diri atau takut membincangkannya kerana menganggap membincangkan isu-isu sedemikian secara terbuka adalah sesuatu yang sensitif sebenarnya merupakan penyebab kemarahan dapat berubah menjadi TIDAK PUAS HATI, justeru itu ada yang merasakan perlu mengambil tindakan lanjut menangani isu-isu tersebut dengan cara yang radikal. Sebaliknya, membincangkannya dengan cara yang sihat tanpa mengapi-apikan isu-isu sedemikian akan dapat meredakan perasaan TIDAK PUAS HATI, kerana masyarakat Islam khususnya mereka yang berpotensi kepada sikap radikal, pelampau dan pengganas akan merasakan bahawa apa yang terbuku di hati mereka itu tidak didiamkan begitu sahaja, tetapi telah ditanggapi oleh yang berwewenang dan mereka pula tidak perlu bertindak sendiri.

Sebagai contoh, semasa timbulnya isu lukisan karikatur Nabi Muhammad s.a.w. oleh anasir-anasir dari Denmark, ramai ummat Islam termasuk saya merasa amat marah sekali dengan penghinaan tersebut, tetapi semasa berada dalam sebuah majlis pertemuan saya dengan Menteri Luar Singapura Encik George Yeo, saya sempat bangkitkan isu tersebut kepadanya. Jawapan yang saya terima daripadanya sungguh menyejukkan hati saya dan para hadirin yang lain, yang mana beliau mengatakan sebenarnya pemerintah Singapura juga tidak bersetuju dengan perbuatan 'nakal' dan tidak wajar sedemikian dan sedang berusaha mengemukakan 'bantahan' berkaitan isu tersebut.

Oleh itu, penanggapan dan perbincangan secara terbuka yang disertakan dengan jalan keluar terhadap isu-isu yang melibatkan ummat Islam yang dirasakan telah menimbulkan kemarahan dapat meredakan dan mengawal perasaan TIDAK PUAS HATI yang saya lihat merupakan punca sebenar timbulnya budaya sikap "Radikal Tersendiri".

Abdul Rahman Mohamed As-Shobuuniy
9hb Julai 2010 bersamaan 26 Rajab 1431H


[Nota: Gelaran "As-Shobuuniy" adalah gelaran bagi Ustaz Abdul Rahman Mohamed. Ini bertujuan mengelakkan kekeliruan kelak kerana di Singapura kini kita telah mempunyai beberapa ustaz yang mempunyai nama Abdul Rahman Mohamed.]

3 comments:

  1. Alhamdulillah penjelasan Ustaz sangat bernas dan perlu kita fikirkan bersama. Iaitu bagaimana meredakan kemarahan ummat Islam terhadap ketidakadilan politik dunia. Di harap pihak=pihak yang bertanggung jawab terhadap masyarakat Islam di sini suka mendengar pendapat masyarakatnya.

    ReplyDelete
  2. Namun bolehjuga kita ajak mengajak masyarakat kita agar lebih yakin atas pertolongan ALLAH dalam segala maslah hidup. Boleh kita tonjolkan kisah Nabi Yusuf contohnya. bagaimana beliau dikhianati dan di aniaya oleh adik beradiknya sendiri, kemudian di penjara, namun akhirnya ALLAH yang MAHA ADIL dan MAHA BERKUASA selamatkan beliau dan letakkan beliau di tempat yang sangat tionggi dalam masyarakatnya.

    ReplyDelete