Monday, July 26, 2010

Mengimport Budaya Liberal

Kita dapat saksikan sekarang ada perkembangan da'wah Islam yang sangat membimbangkan, iaitu tren pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Kalaulah percampuran lelaki perempuan dilakukan oleh kumpulan-kumpulan yang tidak menggunakan nama Islam, saya tidaklah khuatir sangat, tetapi apabila tren percampuran lelaki perempuan dianjurkan oleh kumpulan-kumpulan yang menggunakan nama Islam, ini jelas akan merusakkan nama baik Islam dan akan menjejas da'wah Islmiah dimasa hadapan.

Kemaren muncul dikaca TV dan diikuti dengan hebahan diakhbar tentang beberapa orang 'Ustaz' (entah ada tauliah ke tidak) menganjurkan persembahan Theater yang dianggotai oleh ramai belia wanita dan lelaki.

Dulunya persembahan theater dianjurkan oleh individu-individu atau group yang berteraskan seni yang jelas tidak berunsur keislaman, ketika itu tiada siapa yang mempersoalakan kerana group2 tersebut tidak menggunakan nama Islam, tetapi sekarang dikalangan ahli agama pula yang cuba meneroka dunia persembahan theater dengan mengajak lelaki perempuan membuat persembahan seolah-olah memang dalam Islam percampuran lelaki perempuan sedemikian dibolehkan.Lebih buruk lagi jika nama kesucian institusi masjid dan MUIS turut dikaitkan.

Ini jelas merupakan fikrah liberal dan meniru cara Barat yang diimport kedalam Islam dan saya sangat khuatir kalau tidak dibendung akan membawa kepada keruntuhan da'wah Islamiah.

Perkara pergaulan lelaki perempuan yang bukan mahram adalah HARAM (tiada khilaf dalam hal ini) terkecuali dalam keadaan dhorurat seperti percampuran di tempat khalayak ramai.

Apakah ada dikalangan asatizah dan mana-mana ulama kita yang berpendapat perbuatan lelaki perempuan terkinja-kinja di atas pentas seperti itu dibenarkan oleh agama ini.

Kalau apa yang dibuat oleh ustaz2 ini akhirnya diterima secara meluas oleh masyarakat, maka kita sudah tidak lagi boleh mengatakan apa yang dibuat oleh para pelakon lelaki dan perempuan seperti sekarang ini adalah salah, kerana kalau ustaz boleh buat, mengapa yang lain tidak boleh buat.

Benarlah apabila Nabi saw bersabda:
"Alislaamu mahjuubun bilmuslimiin"
"Islam akan tertutup oleh perbuatan orang Islam itu sendiri"

Saya harap sesiapa yang kenal dengan 'ustaz-ustaz' seni tersebut, diharap dapat menasihati mereka, masih banyak lagi jalan da'wah yang berdasarkan sunnah Nabi saw tidak habis dilaksanakan.

Renungkan Firman2 Allah ini dalam2:

"Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu kedalam Islam secara keseluruhannya"

Jangan separuh ambil dari Islam dan separuh lagi ambil dari yang bertentangan dengan Islam.

"Barangsiapa yang mencari selain ISlam sebagai agama (jalan hidupnya) makan tidak akan diterima sama sekali, maka diakhirat mereka akan termasuk dikalangan orang2 yang rugi"

Hentikan perbuatan-perbuatan yang boleh merosakkan Islam tidak kira samaada perbuatan melampau, mengganas, ajaran sesat dan budaya liberal.

Saya fikir memang ada kebenarannya bilamana dikatakan dahulu bahawa di Singapura ini memang semacam ada segolongan yang berfikiran LIBERAL yang cuba menguasai (hijack) da'wah Islamiah.

Firman Allah:
"Mereka mahu cuba memadamkan nuur Allah dengan mulut-mulut mereka tetapi Allah swt mahu menyempurnakan nurNya itu walau dibenci oleh orang-orang kafir".

Allahu Musta'an 



Ustaz Abdul Rahman As-Shobuuniy
Pengarah
Fiqh Consultancy & Services


[Admin: Artikel ini ditulis oleh Ustaz Abdul Rahman pada 24hb Julai 2010. Tiada ubah-suai telah dilakukan.]

1 comment:

  1. Assalamu'alaikum Ustaz,
    Saya ingin bertanya tentang dakwah dalam bentuk VCD dan DVD di mana para pelakon ada yang terdiri dari para Assatizah dan ada juga pergaulan antara lelaki dan wanita di dalam pengambaran itu. Boleh atau tidak?

    ReplyDelete