Friday, June 25, 2010

Cara & Bahan Zikir

Seperti yang telah dinyatakan sebelum ini, berzikir dalam Islam maksudnya adalah luas dan tidak hanya tertumpu kepada melafazkan beberapa kalimat sahaja. Telah berkata Imam Nawawi rahimahullah:

"Ketahuilah keutamaan zikir tidak terbatas hanya kepada Tasbih, Tahlil dan Tahmid, Takbir sahaja, sebaliknya apa sahaja yang dilakukan atas dasar ketaatan kepada Allah maka dinamakan sebagai orang yang berzikir. Begitulah kata-kata Said Bin Jubair r.a. dan Ulama-ulama yang lain." (Kitab Al-Adzkar Imam Nawawi Hal. 25)

[Ditukil dari buku "Zikir: Ibadah Yang Disalah Ertikan", ms 22.]

Zikir Maktsur - yang dimaksudkan dengan zikir maktsur adalah segala zikir yang telah diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. Zikir-zikir Nabi ini terlalu banyak dan tidak habis untuk diamalkan kesemuanya. Betapa ayat-ayat Al-Quran yang memerintahkan agar kita sentiasa mengutamakan apa jua ajaran yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. Termasuk juga mengutamakan zikir-zikir yang teah diamalkan oleh Rasulullah s.a.w.

Zikir Bid'ah - Zikir bid'ah adalah zikir-zikir selain apa yang didatangkan oleh Rasulullah s.a.w. yang tidak ada jalan yang pasti sama ada ianya baik atau tidak. Zikir inilah yang paling banyak diamalkan pada masa kini khususnya oleh kumpulan-kumpulan zikir iaitu mereka-mereka yang meletakkan zikir sebagai amalan yang paling penting dalam Islam. Akibat itu timbullah berbagai zikir yang direka atau direka-suai daripada zikir yang maktsur dan akhirnya timbullah kelompok-kelompok yang berbeza di antara satu dengan yang lain. Masing-masing dibezakan daripada amalan zikir yang dibawa. Ini jelas akan membawa kepada perpecahan dan berpuak-puak.

[Ditukil dari buku "Zikir: Ibadah Yang Disalah Ertikan", ms 23-24.]

Termasuk juga antara perkara bid'ah yang direka-reka adalah cara-cara berzikir. Seperti mana yang telah didatangkan sebelum ini, cara-cara berzikir yang telah ditunjuk-ajarkan oleh Allah s.w.t. di dalam kitab-Nya adalah berzikir dengan cara bersolat, membaca Al-Quran, nama-nama Allah dan lafaz-lafaz zikir yang diajarkan oleh Nabi Muhammad s.a.w.

Adapun cara melaksanakan zikir adalah mudah dan tidak pula merupakan suatu yang sulit dan susah. Seperti sabda Nabi s.a.w., "Agama itu mudah janganlah dipersulitkan." Maksudnya apa yang didatangkan oleh agama dengan cara yang mudah maka jangan pula dipersulitkan.

Berzikir dengan gaya memusingkan kepala kekiri kekanan, menggoyang-goyangkan badan, berdiri, berlonjak hingga tidak sedarkan diri atau menggunakan alat-alat gendang semasa berzikir juga merupakan antara bid'ah yang direka atau ditiru dari kepercayaan agama lain yang jelas bukan dari Islam.

Begitu juga mendatangkan irama-irama tertentu yang mengkhayalkan merupakan tiruan dari agama lain seperti Kristian, Hindu dan Buddhist yang kesemuanya menjadikan lagu, irama dan alat-alat muzik sebagai dasar ibadah mereka. Tidak ada kitab yang lebih baik mengenai bab Zikir daripada kitab susunan al-Imam An-Nawawi, seorang tokoh Ulama besar di kalangan madzhab Imam Asy-Syafii; sebaik-baik kitab tersebut yang sangat lengkap, tidak pula menyebutkan cara-cara zikir yang tersebut di atas seperti yang diamalkan oleh segolongan ummat Islam masa kini.

Jelas cara-cara seperti itu bukan dari ajaran Islam, bukan dari Sunnah Nabi Muhammad s.a.w. dan bukan pula dari Madzhab Syafii. Kalau ada, sudah tentu akan disebutkan oleh Ulama agung Imam An-Nawawi dalam kitabnya yang bernama Al-Adzkar (sudah lama diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu).

Oleh itu, adalah suatu dusta bila mana dikatakan bahawa cara-cara berzikir dengan gerak anggota yang tertentu merupakan ajaran Allah, RasulNya dan ajaran madzhab Syafii.

Berkata Imam an-Nawawi:

"Hendaklah bagi seorang yang mahu berzikir berada dalam sebaik-baik kelakuan; apabila dia berzikir dalam keadaan duduk, maka hendaklah menghadap Qiblat, duduk dengan merendah diri, khusyu', dengan tenang dan menundukkan kepala. Kalau dia berzikir tanpa adab-adab inipun boleh."
(Al-Adzkar ms 28)

Sangat jelas bagaimana Imam Nawawi mendatangkan adab-adab zikir sepertimana yang telah dinukilkan ini. Beliau menekankan betapa pentingnya berzikir dalam keadaan Tenang, bukan dengan terpekik-pekik dan menggelapah bagaikan ikan hendak putus nyawa.

[Ditukil dari buku "Zikir: Ibadah Yang Disalah Ertikan", ms 25-27 dengan sedikit ubah-suai (editing) tanpa merubah makna asal.]


[Tambahan dari Admin: Terdapat buku-buku berkenaan zikir di pasaran yang bersesuaian dengan Sunnah Nabi s.a.w. Antaranya ialah buku Hisnul Muslim karya Syeikh Sa'id bin 'Ali bin Wahf al-Qahtani. Judul Melayunya: Doa dan Wirid, terbitan Pustaka at-Tibyan, Indonesia.

Begitu juga buka Doa dan Wirid: Mengobati Guna-Guna dan Sihir Menurut al-Qur-an dan as-Sunnah karya Ustaz Yazid bin Abdul Qadir Jawas, terbitan Pustaka Imam Asy-Syafi'i, Indonesia. Buku ini juga boleh didapati dalam "pecahan" buku yang kecil, seperti Kumpulan Doa dari al-Qur-an dan as-Sunnah yang Shahih, dan Dzikir Pagi Petang dan Sesudah Shalat Fardhu.]

No comments:

Post a Comment