Wednesday, August 18, 2010

Jadikanlah Puasamu Puasa yang Diterima Allah swt

Alhamdulillah, segala puji kepunyaan Allah swt yang telah memberikan segala yang baik untuk kita hambaNya, selawat dan salam dilafazkan kepada penghulu segala nabi, Nabi Muhammad saw, atas keluarganya, para sahabatnya dan sesiapa sahaja yang mengikuti jejak langkah mereka hingga ke akhir zaman.

Marhaban ya Ramadhan! Bulan Ramadhan akan muncul kembali, kemunculannya adalah suatu kepastian cuma sahaja sama ada kita akan bertemu dengannya, belum pasti lagi. Jika diberi kesempatan atau kita sekali lagi terpilih untuk berada pada bulan Ramadhan, apakah persiapan kita bagi menyambut kedatangan bulan yang paling mulia ini?

Nasihat saya, agar kaum muslimin muslimat dapat bersedia untuk menyambut tetamu istimewa ini, paling tidak pun persiapan dari segi keikhlasan menyambut kedatangan bulan ini, iaitu kita pujuk atau paksa hati kita agar merasakan suka untuk menerima kedatangan Ramadhan, bukan dengan hati yang benci, gundah dan resah terhadap kedatangan Ramadhan, kerana dikatakan hanya syaithan dan para pengikutnya sahaja yang benci kepada bulan Ramadhan, sebab mereka akan diikat dan tidak dibenarkan bebas untuk melakukan segala macam kejahatan.

Sabda Rasulullah saw:

عن ابن مسعود عن النبي صلى الله عليه و سلم أنه قال يا بن مسعود إذا دخل شهر رمضان تغل الشياطين

"Apabila datang Ramadhan syaithan akan dirantai."

 Sudah tentu semua sudah menyedari hakikat bahawa syaithan ada dua jenis, di kalangan bangsa jin dan manusia. Maklumat ini adalah berdasarkan kenyataan Allah swt pada hujung Surah an-Nas - Minal jinnati wan Naas. Oleh itu, tidaklah orang yang membiarkan dirinya merasa benci terhadap bulan Ramadhan melainkan ianya bererti dia telah menjadikan dirinya sebagai 'syaithan'.

Yang kedua, kita menyambut kedatangan Ramadhan dengan ilmu pengetahuan terhadapnya. Hanya dengan ilmu kita akan dapat memperoleh segala kebaikannya, sebaliknya tanpa ilmu tentangnya pula ramai yang akan mensia-siakan dan membiarkan berlalu segala peluang kebaikan yang ada.

Antara asas ilmu yang patut diketahui tentang Ramadhan adalah padanya kita diwajibkan berpuasa, bila dilakukan dengan betul mengikut syarat-syarat Islam, maka ibadah puasa yang dilakukan akan diterima dan diberikan ganjaran. Sebaliknya, apabila puasa itu dilakukan dengan cara yang tidak betul, maka segala penat lelah dan lapar dahaga tidak akan dinilai sama sekali.

Perhatikan sabda Nabi saw ini:

وقد قال صلى الله عليه وسلم كم من صائم ليس له من صومه إلا الجوع والعطش

"..Ada ramai yang berpuasa tetapi puasanya itu hanya menyebabkannya mendapatkan lapar dan dahaga sahaja."

 (Riwayat an-Nasaa'i dan Ibnu Maajah)

Ketahuilah, amalan puasa bukanlah merupakan amalan khusus umat Islam. Pada ayat perintah kewajipan berpuasa, Allah swt telah pun beritahu bahawa amalan puasa telah diamalkan oleh orang-orang sebelum kita.

"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sepertimana yang telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum sebelum kamu agar kamu bertaqwa."

Ibadah puasa adalah suatu ibadah yang diamalkan kebanyakan agama. Agama Yahudi, Nasrani, Hindu, Buddha dan lain-lain. Seperti juga ibadah sembahyang juga diamalkan oleh semua agama. Islam mendatangkan suatu definisi yang tersendiri tentang maksud sembahyang dalam Islam agar umat Islam tidak terkeliru, bahawa hanya sembahyang yang bersesuaian dengan definisi Islam sahaja yang diterima iaitu suatu amalan khusus yang dimulakan dengan Takbiratul Ihram dan diakhiri dengan Salam.

Kemudian, Islam telah menetapkan bahawa umatnya diwajibkan pula mengikuti dan mencontohi Sunnah Rasulullah saw dalam pelaksanaan solat, maka dengan itu kesucian ajaran agama ini dapat terpelihara dan tercapai matlamat yang sedia ada pada setiap ibadah dalam Islam.

Sabda Nabi saw:

صلوا كما رأيتموني أصلي

"Solatlah kamu sepertimana kamu melihat aku solat."

[HR Al-Bukhariy]

Oleh itu, dengan segala ketetapan sedemikian segala bentuk ibadah solat yang tidak bertepatan dengan ajaran Islam dan Sunnah Rasulullah saw TIDAK AKAN DITERIMA!

Berdasarkan firman Allah swt:

"Barangsiapa yang memilih selain Islam sebagai amalan agamanya, maka tidak akan diterima dan adalah dia di Akhirat termasuk orang-orang yang rugi."  

Sabda Nabi saw:


من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد

"Barangsiapa yang melakukan suatu amalan yang bukan dari amalan (perintah) kami, maka yang dilakukan itu akan ditolak."

Seperti yang telah dinyatakan, ibadah puasa bukanlah ibadah yang hanya diamalkan oleh umat Islam sahaja. Antara amalan puasa yang diamalkan oleh agama-agama lain adalah:
  • Berpuasa dengan tidak makan tetapi boleh minum
  • Berpuasa dengan tidak minum tetapi boleh makan
  • Berpuasa dengan hanya minum susu sahaja
  • Berpuasa dengan tidak makan makanan yang berdarah tetapi yang lain boleh
  • Berpuasa dengan tidak menggunting rambut dan mencukur misai janggut
  • Berpuasa dengan tidak bersetubuh dengan isteri
  • Berpuasa dengan tidak makan daging tetapi boleh makan sayuran sepanjang hidup
  • Berpuasa dengan tidak makan minum sama sekali sepanjang hari dan malam untuk beberapa ketika
  • Dan macam-macam lagi
Kesemua jenis puasa tersebut yang tidak bersesuaian dengan garis pandu Islam, tidak akan diterima di sisi Allah swt. Hanya puasa yang bersesuaian dengan garis pandu Islam yang akan diterima. Kerana adanya amalan-amalan puasa yang begitu banyak diamalkan oleh agama-agama lain, maka Islam sekali lagi telah mendatangkan definisi ibadahnya tersendiri:

"Menahan diri dari segala yang membatalkan puasa bermula dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari."

Yang dimaksudkan dengan membatalkan dan boleh merosakkan ibadah puasa seseorang dalam Islam adalah: makan, minum, bersetubuh, mengeluarkan air mani dengan sengaja, bercumbuan, memandang yang haram, mendengar yang haram, mengatakan yang haram, membuat perbuatan haram, melangkah ke tempat yang haram, kesemua yang tegah tersebut hendaklah ditahan pada siang hari sahaja dan dilakukan sepanjang satu bulan sahaja melainkan puasa sunnat.

Dalam suatu riwayat, Nabi saw bersabda:

من لم يدع قول الزور والعمل به فليس الله حاجة في  أن يدع طعامه وشرابه

"Barangsiapa yang berpuasa tetapi mulutnya tidak meninggalkan perkataan buruk dan sebaliknya melakukan perbuatan yang buruk, maka Allah swt tidak memerlukan lapar dan dahaganya."

[Riwayat al-Bukhariy]

Dengan ini adalah jelas ibadah puasa dalam Islam bukanlah setakat menahan lapar dan dahaga sahaja tetapi keseluruhan elemen hawa nafsu hendaklah dipuasakan. Mata tidak memandang yang haram, telinga tidak mendengar yang haram, mulut tidak mengeluarkan kata-kata yang haram seperti maki-hamun, tangan tidak melakukan yang haram seperti mencuri, kaki pula tidak melangkah ke tempat-tempat yang haram. Kalau tidak, ianya tidak dinamakan puasa Islam, kerana hanya berpuasa mengikuat agama lain sahaja yang membolehkan  berpuasa dengan dilarang melakukan sebahagian perkara tetapi dibolehkan melakukan sebahagian perkara yang lain.

Apa sekalipun, hanya apa yang dibolehkan dan tidak dibolehkan oleh Islam sahaja yang mesti diamalkan dalam berpuasa mengikut ajaran Islam. Contohnya, Islam membolehkan makan minum pada waktu selepas tenggelam matahari dan bersetubuh dengan isteri pada malam harinya. Ini semua adalah perkara yang dibolehkan agama Islam semasa mengamalkan puasa Ramadhan. Setiap mukmin hendaklah merujuk dan mempelajari  ajaran agama ini bagi mengetahui do's and don't's perkara-perkara yang merupakan ketetapan agama Islam dan yang mana pula merupakan bukan dari ketetapan Islam.

Ingatlah, hanya amalan puasa yang bersesuaian dengan ajaran Islam sahaja yang akan diterima. Adapun yang lain pasti akan ditolak dan tidak akan diterima. Dengan itu akhirnya jangan sampai setakat "melepaskan batuk di tangga", yang disangka berpuasa tetapi sebenarnya merupakan praktik yang hanya mendapatkan lapar dan dahaga sahaja, tiada pahala dan ganjaran di sisi Allah swt.

Akhir sekali jangan lupa, sambutlah kedatangan Ramadhan ini dengan hati penuh keimanan, percaya akan segala keistimewaannya dan mengharapkan kebaikannya. Hanya Ramadhan sahaja yang menjanjikan keampunan, pahala berlipat ganda dan segala doa dimakbulkan.


Ustaz Abdul Rahman As-Shobuuniy
Pengarah
Fiqh Consultancy & Services



[Admin: Artikel ini ditulis oleh Ustaz Abdul Rahman pada 2hb Ogos 2010, dengan sedikit ubah-suai (editing). Admin memohon maaf atas keterlewatan dalam penerbitan artikel ini.]